Den kompletta guiden för TikTok

Det har väl undgått få människor att TikTok är den hetaste sociala plattformen just nu. Med sina snart två miljarder aktiva användare har TikTok under 2022 sprungit förbi Instagram med sina 1,4 miljarder.

Facebook är fortfarande den största, med 2,9 miljarder aktiva användare. Men, utvecklingskurvan är inte särskilt positiv i jämförelse med den på TikTok. Det är bara en tidsfråga innan TikTok blir den största sociala plattformen i världen.

När försäljningen stagnerar på andra plattformar kan TikTok vara en guldgruva att ge sig i kast med.

Användarna finns på TikTok; frågan är bara hur du når ut till dem?

I denna artikel får du lära dig mer om demografier, varumärkesaspekter, vilket innehåll som fungerar, TikTok som sökmotor och hur annonseringen på TikTok ser ut.

Demografin på TikTok

Illustration på figurer som försöker ringa in en målgrupp.

En vanlig fördom är att många ser TikTok som en applikation som enbart riktar sig till barn.

Detta är en felaktig bild. Lite som att påstå att Youtube inte används av personer över 30 år.

Inledningsvis var TikTok en plattform som drog in den yngre målgruppen, det är sant. Det korta formatet på videor var för några år sedan unikt, i jämförelse med de statiska bilder vi dagligen fick ta del av på Facebook och Instagram. 

TikTok blev snabbt en social plattform som lockade till sig personer som ville ha någonting nytt. Och unga människor är ofta de som dikterar vad som är inne, eller inte.

TikTok byggde mycket på olika typer av danser och “utmaningar”, som var enkla att vara delaktig i, samt att dessa videor lätt fick spridning på plattformen. Detta fick miljontals människor att börja använda sig av TikTok. 

Även om dessa koncept fortfarande är aktuella på TikTok, så är plattformen så mycket mer än så. TikTok är idag mer som Youtube, fast med videor som ofta inte är längre än 30 sekunder. Du kan följa konton som fokuserar på allt från trädgårdsodling och matlagning till jakt och hunduppfödning.

Det finns nischer för allt du kan föreställa sig, och en stor del av innehållet är riktat till en äldre målgrupp.

Så, nu när vi har konstaterat att TikTok inte bara är för barn och ungdomar, hur ser fördelningen ut bland olika åldrar?

  • 25% av användarna är mellan 10-19 år
  • 22.4% av användarna är mellan 20-29 år
  • 21.7% av användarna är mellan 30-39 år
  • 20.3% av användarna är mellan 40-49 år
  • 11%  av användarna är 50+ 

Källa: statista.com

Fördelningen är relativt jämn bland dessa åldersspann, förutom användare som är 50+. Men, det finns fortfarande gott om personer i denna målgrupp, tänk på att plattformen huserar två miljarder aktiva användare.

Ditt varumärke vs ditt varumärke på TikTok

Illustration som visar personer osm skapar ett varumärke.

En framgångsfaktor för TikTok, oavsett om du skapar annonser eller organiska videor, är att anpassa sitt varumärke till plattformen.

De företag och organisationer som lyckas bäst på TikTok är sådana som har en förståelse kring leveransen av innehåll. För att förtydliga; du måste skapa innehåll som är anpassat för just TikTok.

Det går inte att ge sig in på plattformen och leverera annonsmaterial och videor som du använder i andra sammanhang. På Instagram och Facebook fungerar det ofta bra att använda sig av “stiliserade” och mer “klassiskt utförda” reklamfilmer (även om detta format sjunger på den absolut sista versen). 

Vill du sälja exempelvis jackor på Facebook kan du skapa snygga videoannonser utan någon direkt kreativ verkshöjd. Och, har du rätt målgruppsinställningar och budget kommer annonserna säkerligen prestera bra.

Detta gäller inte för TikTok.

Här är det kreativitet, genuinitet och starka budskap som alltid ska gå först. Det spelar ingen roll om du hyrt in en filmfotograf för tiotusentals kronor för att filma dina produkter; är annonsen eller videon inte övertygande och anpassat för TikTok kommer det inte att flyga

På TikTok behöver du släppa hur ditt varumärke förmedlas i andra sammanhang. Eller i alla fall våga tänja på gränserna.

Du behöver komma fram till hur du vill att ert företag eller organisation ska upplevas på TikTok. Kanske är det bara en lite mer lekfull framtoning jämfört med innehåll som förmedlas på webbplatsen eller på Instagram.

Det huvudsakliga att ta med sig kring varumärkesaspekten är att se till att det innehåll som läggs ut på TikTok är kreativt och genuint. Inga stela videor med ett långsamt tempo

Det tar oss vidare till frågan; vad är genuint innehåll?

Innehåll som engagerar

Användare på TikTok interagerar med genuint innehåll, som inte känns som att det kommer från ett företag som enbart vill sälja sin produkt eller tjänst.

Du kan skapa den här typen av innehåll på oändligt många olika sätt. Det är bara din egen kreativitet som kan sätta stopp för videoskapandet.

Det finns en del faktorer som är viktigare än andra för innehållet på TikTok. Tänk på att din video (vare sig de är en annons eller inte) i de flesta fall bör innehålla:

  • Människor som pratar 
  • Hög energi
  • Någon form av “TikTok-trend”

Gött snack

Nästan alla framgångsrika videor på TikTok innehåller personer som pratar. En människa som förmedlar ett övertygande och/eller underhållande budskap till mottagaren.

Om videon/annonsen har som mål att sälja en produkt eller tjänst är en bra idé att låta en person recensera produkten, eller att göra en “steg för steg-guide”. Produktdemonstrationer är en annan typ av video som fungerar bra på plattformen. Eller, varför inte kombinera alla?

Slutresultatet på en video behöver inte bli perfekt. Eller snarare; det ska inte vara perfekt. Inte rent tekniskt i alla fall. Det är det som är grejen.

Nu kommer vi tillbaka till det med att skapa genuint innehåll. Inget på TikTok ska kännas som att det är överproducerat. Det ska kännas lite hemmasnickrat, som att det är en gjort av en riktig människa. Inte ett stort företag

Vidare så ska personen i en video prata till användaren direkt, lite som att denne pratar med en vän. Strukturen i narrativet i en video (gäller främst annonser) bör alltid följa den klassiska modellen för en berättelse; inledning, konflikt och en lösning. Det gäller bara att koka ner innehållet till max 30 sekunder (helst under 15).

Det är även viktigt att inte vara för påstridig. Sälj inte för hårt. Filma personer som är övertygande i sin kommunikation utan att det låter forcerat.

Energiskt innehåll

Om du inte fångar användaren de första 2-3 sekunderna i din video är det förmodligen kört. Flödet på TikTok som varje användare skrollar igenom dagligen är oändligt; fastnar du inte för en video går du helt enkelt bara vidare till nästa. Varför slösa tid på något som är tråkigt, när nästa “kick” finns en millisekund bort?

Detta leder till att det mest framgångsrika innehållet är väldigt energiskt. Energiskt är inte synonymt med irriterande. Utan det handlar om att förmedla sitt budskap på ett lite mer underhållande och intensivt sätt än vad du kanske är van med.

TikTok-trender

Trender är en av de stora framgångsfaktorerna för TikTok. En trend kan vara lite allt möjligt; det kan vara olika typer av klippningstekniker, ljud eller “hooks”. Om du vill få ditt konto att växa på plattformen (och det vill du ju), så är användandet av en trend det absolut enklaste sättet.

Det är också väldigt enkelt att haka på en TikTok-trend. Hittar du exempelvis ett ljudklipp som användare på plattformen interagerar mycket med kan du bara klicka på “ljudspåret” som finns utskrivet längst ner på varje video – för att sen skapa ditt eget videoinnehåll med just det ljudet.

För att ytterligare påvisa effekten av trender uppger två tredjedelar av användarna på TikTok att de föredrar videor eller annonser som innehåller ljud eller låtar som trendar på plattformen.

För att få inspiration kring trender finns databasen TikTok Trends Database. Du måste ha en prenumeration för att få tillgång till databasen. Men, om du är seriös med att lyckas på TikTok är denna lilla månadskostnad en väl värd investering.

TikTok som sökmotor

Illustration på ett förstoringsglas.

Vi vet ju alla att Google är den överlägset största sökmotorn idag. Vad kan egentligen konkurrera? Tja, om du frågar många yngre människor och analyserar deras beteende kan svaret vara just TikTok.

Det finns en handfull rapporter som visar på att fler personer går över till att använda TikTok som en sökmotor. Självklart kan du inte hitta allt på TikTok, jämfört med Google; men, det mesta går faktiskt att få svar på, även om det är i videoform istället för text.

TikToks algoritm är kraftfull, och personaliserar videor för användaren baserat på intressen och vilka interaktioner denne har gjort på plattformen.

En stor del av webben idag är fyllt med SEO-skrivet innehåll, och om det inte skapas genuint kan det avskräcka en person som vill tillförskaffa sig information. På TikTok kan du istället få svar på ett lite mer genuint sätt, av en riktig människa.

Detta är något att ha i åtanke när du börjar publicera innehåll på TikTok; att försöka anpassa videor för att öka möjligheterna att synas på diverse sökningar.

Annonsering på TikTok

Som vi nämnde ovan i denna artikel ska innehållet som läggs upp på TikTok alltid kännas genuint; inga överproducerade annonser som ofta används i andra sammanhang. En annons som dyker upp i användarnas flöde ska upplevas som en helt vanlig video. Känns det som en annons kommer människor inte att interagera med videon.

Annonsera på TikTok om:

  • Värdet på en konvertering överstiger 10 000 SEK inom “Business to Business”
  • Dina produkter kostar mer än 1 000 SEK inom “e-commerce”
  • Värdet för en “Subscription Trial” (alla industrier) är mellan 10-100 SEK

Annonsering på TikTok är relativt dyrt, jämfört med exempelvis Facebook och Instagram. Därför bör dina produkter eller tjänster sammanfalla med, eller överstiga värdet i listan ovan. Är värdet mindre är det inte lönsamt, då varje klick kostar för mycket.

Ja, TikTok är en dyr plattform att annonsera på. 

Men, gör du en bra videoannons utifrån aspekterna vi skrivit om i denna artikel kommer användare i en mycket högre utsträckning ta till sig av det du vill förmedla jämfört med annonser på andra sociala medier. 

Annonstypen du ska använda

Det finns en rad olika annonstyper på TikTok. Många av dem är dåliga, och nischade för specifika områden. Dessa kan vi helt enkelt bara ignorera.

Annonsen du vill använda dig av heter “Native Creator Content”. Den har en låg CPM (kostnad per tusen visningar); och är en slags gyllene standard just nu på TikTok.

Några av de bästa idéerna för Native Creator Content är:

  • Produkt-unboxing
  • Produktdemo
  • Steg för steg-guide
  • Recension av produkt/tjänst
  • Kombination av alla ovan

Berättarstruktur

Alla annonser, oavsett plattform och marknad ska berätta någonting. På TikTok är innehållet video, och du bör alltid ha i åtanke någon typ av berättarstruktur. 

Vi rekommenderar att videor utgår från följande:

  1. Hook
  2. Pain (vilket problem har den som kollar på annonsen)
  3. Solution (hur löser din produkt/tjänst kundens problem?)
  4. Objection Handle (få användaren att konvertera)
  5. Offer (ett tydligt erbjudande eller CTA)

Uppskalning och optimering av annonser

TikTok skiljer sig lite från andra sociala plattformar när det kommer till målgrupper. Här vill du gå ut så brett som möjligt, för att på enklast sätt kunna “skala upp” annonserna över tid.

TikTok fungerar helt enkelt inte med små målgrupper, utan det är bättre att gå ut brett från början och lägga upp annonser inom olika intressekategorier. Samt att använda sig av stora “lookalike-målgrupper”.

Gällande optimering av annonser så skiljer sig även här TikTok mot andra plattformar. I Metas verktyg så behöver du kontinuerligt optimera, medan i TikTok lägger man väldigt lite tid på att faktiskt sitta i annonsverktyget.

Insatsen ska i de flesta fall ligga på att ändra budskap i videoannonserna. Se över vilka annonser som går bäst, och fortsätt att optimera dem, ett steg i taget.

Skapa varianter med väldigt små skillnader. Det kan röra sig om att ändra hook:en, headlines, bakgrundsfärg, ljud osv. Du kan även optimera din avatar (alltså, personen som syns i videoannonsen); genom att byta ut denne till någon annan.

Det är viktigt att uppdatera sina annonser ofta. Helst varje vecka, och som minst varannan vecka; detta för att inte bli för “tjatig” på plattformen. Men, även för att TikTok är så trendbaserat. Trenden som var inne när du skapade annonsen kanske är helt passé efter två veckor.

Vill du synas på TikTok?

TikTok är en fantastisk plattform för att få användare att interagera med ditt varumärke. Om du går in med förutsättningarna att ditt innehåll och hur ni framställer er själva måste vara anpassat för just TikTok.

Det korta videoformatet är här för att stanna. Oavsett om det gäller annonser eller organiska videor. Vi kan se andra företag skapa sina egna flöden för detta; inte minst Youtube med sina “Youtube Shorts”

Att vara relevant på sociala medier under 2023 och framåt innebär att vara relevant på TikTok. Det är den överlägset snabbast växande plattformen, och vi kan inte se några indikationer på att tillväxten kommer att minska.

Så, vill du också synas på TikTok? 

Kontakta oss idag för att ta ett förutsättningslöst möte där vi diskuterar möjligheterna för ditt företag eller organisation.

Ska vi ta ett första möte?

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.